Speciale begeleiding chronische ziekten en ouderenzorg

De praktijkondersteuner helpt in de praktijk mee om ouderen en patienten met suikerziekte (Diabetes Mellitus), astma en COPD (chronische bronchitis en longemfyseem) te begeleiden en ondersteunen om hun conditie zo optimaal mogelijk te houden.

De praktijkondersteuner houdt hiervoor eigen spreekuren en legt waar nodig ook huisbezoeken af. Zij voert de nodige controles uit volgens vastgestelde protocollen van het Nederlands Huisarts Genootschap, het wetenschappelijke instituut van de huisartsen in Nederland. In overleg met de huisarts wordt de behandeling geoptimaliseerd door het geven van adviezen en tips, controle van de bloeddruk, de longfunctie met een longfunctiemeter en door aanpassingen in de medicatie waar nodig.

Heeft u een chronische aandoening of zou u ondersteuning willen van ons ouderenteam, raden wij u aan om u voor de controles aan te melden bij de praktijk assistente.

Ouderenzorg

Suikerziekte (Diabetes Mellitus)

Astma

Astma is een chronische ontsteking van de longen. Chronisch betekent dat het blijvend is. Bij astma zijn de slijmvliezen in de longen altijd geïrriteerd, wat veel klachten kan veroorzaken. Benauwd zijn is misschien wel een van de bekendste symptomen van astma. Als u een astma-aanval heeft, kunt u het gevoel hebben dat u stikt. Dit komt omdat de longen overvol raken met lucht, die ze niet meer goed kunnen verversen. Benauwd zijn is een naar gevoel, maar is in principe niet gevaarlijk. Als u benauwd bent, is het goed om rustig te gaan zitten en de luchtweg vrij te maken van bijvoorbeeld strakke kleding. Er zijn verschillende soorten medicijnen die u kunt gebruiken bij benauwdheid. Gebruik uw medicijnen altijd precies zoals de arts heeft voorgeschreven.Astma is een chronische longziekte die meestal goed onder controle te houden is, maar nooit meer helemaal over gaat. Van astma genezen is dus helaas niet mogelijk.

COPD (chronische bronchitis en longemfyseem)

COPD is een verzamelnaam voor onder meer de longziekten chronische bronchitis en longemfyseem. Het is een ongeneeslijke ziekte met ernstige benauwdheid als belangrijkste kenmerk.Simpel gezegd is COPD een ziekte waarbij de longen altijd vol zitten met kleine ontstekingen, die blijvende schade veroorzaken. COPD is helaas niet te genezen. Als u COPD heeft, heeft u daardoor vaak adem tekort. Bijvoorbeeld bij het traplopen, werken of aankleden.Uw longen kunnen bij COPD niet voor 100% zorgen voor een goede ademhaling. Vergelijk het maar met een tankwagen waar zo’n tienduizend liter zuurstof in kan. Een gezonde volwassene heeft ongeveer die hoeveelheid zuurstof per dag nodig. Bij COPD lukt het soms maar om een halve tankwagen per dag in- en uit te ademen. Het kan daarom ook zijn dat u extra zuurstof moet gebruiken.